mig     och mitt liv

Alla inlägg den 24 oktober 2010

Av Dalicei - 24 oktober 2010 15:12

...Lämmnat lillsyrran hos kompis och handlat lite. Men annars har jag BARA fixat med svenska läxan. Här näst blir att öva på pianoläxan=jobbigt. Men att spela på ett fint och välstämmt piano är så JÄVLA kul så de är värt den där extra timmen ibland. Ska lägga upp första del i min svenska läxa. Har precis gjort klart tredje delen :D Det är proces skrivning. Läs och njut:

Men jag hade ingen aning

                    Del 1 inledning

Andrea är tolv år. En flicka som av många anses tråkig. Hon spelar bara klassiska instrument, är en flickscout och är bara med tjejer. Hon tänker inte mycket på sitt liv, tror att det liv hon nu lever, är så livet är för alla och att så kommer det förbli. Men hon vet inte hur fel hon har. Hon vet inte att hon snart kommer gråta sig till sömns p.g.a dem hemska, underbara andra könet. Hon vet inte att hon kommer ”glömma” läxorna, sina sysslor hemma och sina vänner. Allt för de nedrans killarna hon vet driver med henne. Det är just det som är grejen. Hon vet inte.

– Andrea! Skynda dig, för gudskull, ropade Maja, Vi kommer försent!

Egentligen vet hon att dem inte kommer komma försent. För de Maja med sitt vackra slingade hår och blå ögon menar är att dem kommer komma mindre än en tio minuter förtidigt. Japp, de är så hon tänker. Att det viktigaste på jorden är att komma minst tio minuter förtidigt. Andrea satt på golvet och knöt sina converse. Dom är nya, hon fick dem igår och har aldrig ens provat dem. Andrea skrattar åt sin bästa vän. Hon kunde vara så dramatisk ibland.  Hon drog en av sina bruna slingor bakom örat och log mot Maja:

– Tokstolla, vi kommer inte försent. Det gör vi aldrig. Dessutom tar det bara tre minuter att gå.

– Jag vet, svara Maja, men jag vill hinna spana in Björn fattar du väl!?

Just, ja. Björn. Killen i klassen som Maja kärat ner sig i det här året. Hon har inte vågat fråga på honom, fast det nu är september. Hon skaka på huvudet, kärlek och killar är ingen bra blandning. Det visste hon. För det har hon läst i några av hennes mammas kärleksromaner. Fast i dem slutar det ju alltid lyckligt. För paret, men vad händer med vännen som står bredvid. Som stöttat hela tiden, funnits där. Den står det aldrig något om. Aldrig, hon hade vart tvungen att dubbel checka det två gånger för att vara helt säker på den punkten. Just därför pratade hon aldrig om Björn, inga kommentarer eller stöttande blickar. För hon ville inte att dem skulle bli tillsammans. För vem skulle hon då vara med? Hon vet svaret så väl, fastän hon inte vill. Ingen.

– Hon är bara så himla gullig! Du vet igår, på rasten när han snacka med Oskar? Då lät han så jäkla cool, bara så asså, fortsatte Maja.

– Du vi måste gå nu, hon reste sig upp och slängde sin svarta väska över axeln, Hej då mamma!ropade hon snabbt innan hon små sprang iväg mot Storgatan.

Andrea bor i en liten stad utanför Stockholm. Det är en stad där alla känner alla och där det inte finns något modernt köpcenter. Hon bor med sina tvilignssyskon, Nicklas och Sara. Dom är fem år yngre och finns knappt i hennes liv. Alltid är dem iväg och gör något. Alltid på dem tiderna hon är hemma. Så då umgås hon mest med sin pappa som fyllde 43 för en vecka sen. Hon tycker om att se på tv med honom, bara slappa. Ibland låtsas som om hon lyssnar när han drar en av sina långa förläsningar om sport och hälsa. Men mest gillar hon sin kära, snälla, humörsvängiga mamma. Med henne kan hon prata med om allt. Tack, godegud för mamma, brukar Andrea tänka. Om det inte vore för henne skulle Andrea aldrig fått veta hur man är en kvinna, att inte ha både byxor och kjol samtidigt, att man växer ur sina kläder fast dem är ens favorit. Andreas mamma är ung. Den yngsta i klassen faktiskt. Hon fyller bara 35, den femte december.  Och det gillar hon.

– Maja, viskar Andrea, vad skulle du säga om jag sa att jag var kär i Björn?

Det fick just den effekt som Andrea hade hoppats på. Maja slutade pladdra om sig själv och Björn. Hon stannade istället upp och kolla sin bästis i ögonen. Hon kunde inte tro det var sant. Hade hon nyss sagt det hon trodde? Ja, det hade hon. En fråga var ställde det visste hon. Nu var hon bara tvungen att svara på den.

– Jag, jag… Jag vet inte, stammade hon till sist. 

– Du vet att jag bara drev med dig, vara?

Nej, tänkte Maja, det visste hon inte.

– okej., men nu glömmer vi de.

Det var så säkrast, tyckte Maja. Tyckte Andrea också för den delen. Sen började Maja sitt bladder om Björn igen. Hans vackra blonda hår, vältränade armar och mage, blicken som man inte kan annat än att kära ner sig i trots det, hade Andrea kommit undan från den värsta leken av alla. Kärleken. Hon hade aldrig varit kär i någon. Inte ens lite så där små kär. Nej, att bli kär undvikte hon som pesten. Hon förstod inte varför inte alla tänkte som hon. Om man blev kär var det enda som hända att man fick sitt hjärta krossat i tusentals bitar eller att man miste sina vänner. Maja ville nog inte förlora Andrea, men det var tydligt att hon inte hellre fick sitt hjärta krossat av en två månader äldre kille.

– Du, sa Andrea, du fyller år om ett vecka ju. Hur känns de?

Frågan var menad som glad, men när hon öppna munnen kom bara surt mummel ut.

– Vad?

– Att du fyller år snart. Hur känns det?

– Okej.

– Inte kul då?

– Jo, jag ska ha fest.

– Får jag komma?

– Ja, dummer, vem annars?

Hon hade rätt. Vem annars skulle vilja komma på en tolvårings fest. Dessutom när hon var utstött och pluggis i skolan? Svaret är det samma. Ingen.

 

 

Av Dalicei - 24 oktober 2010 10:40

Guuud,vad jag är trött! Vet inte vad jag har gjort men jag kunde knappt komma ur sängen imorse(40min sen)

Idag ska jag ägna mig åt läxor. Helhjärtat. Okej,ska vara ärlig. Jag ska försöka änga mig åt bara läxor idag. För det är vad jag behöver just nu.

Läste ut min bok i fredags och har ännu inte börjat på nån ny. Mycket,mycket olikt mig.

Hittade mitt gammla kolleigeblock som jag brukade ha med mig jämt förut. där hade jag skrivit ner massa med dikter och ritat teckningar som visade hur jag kände mig. Och tro't eller ej, inte mycket har blivit bättre. Men det var kul att se och läsa.

Jaja,ska väl återgå till L nu.

Dalicei

  

Låtar

Omröstning

Ska jag byta blogg namn?
 Ja!
 Kanske...
 Nej!

Sök i bloggen

Presentation


Tjejen bakom bloggen:
Det här är jag.

Fråga mig

17 besvarade frågor

Språk

www.barbiekiller.bloggplatsen.se

www.juliamedsinkamera.bloggplatsen.se

Besöksstatistik

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards